Zoeken
  • Jorien Bouwmeester

Waarom is daglicht zo belangrijk?

De zondagochtend is echt mijn ochtend. Dan trek ik mijn hardloopschoenen aan en ga de natuur in. Even opladen en vooral ook tot rust komen. Waar kan dat hier nu beter dan op Fortmond, zo mooi daar!

Het bewegen, het buiten zijn en het daglicht vooral heeft zoveel invloed op hoe je je voelt. In je ogen zitten speciale fotoreceptoren (kegels en staafjes) die reageren op daglicht. Hoeveel daglicht zie jij nu nog, nu de tijd is verzet?

Je lichaam reageert op licht, er komen dan hormonen vrij. Een voorbeeld van die hormonen is je gelukshormoon: serotonine. Serotonine zorgt ervoor dat jij je tevreden en gelukkig voelt.

In de avond wordt serotonine omgezet in ons slaaphormoon: melatonine. Hoe meer serotonine je overdag hebt aangemaakt, hoe meer slaaphormoon je kunt maken. Melatonine zorgt ervoor dat je snel kunt inslapen en vervolgens diep en goed slaapt.

Hoe minder daglicht hoe minder duidelijk je dag- en nachtritme is. Dit zorgt ervoor dat je moeilijk in slaap kunt komen en moeite hebt met opstaan. Weinig energie in de ochtend.

Tips om toch voldoende daglicht te krijgen:

  • Ga wandelen in de ochtend of tussen de middag, wanneer je maar tijd hebt.

  • Moet je boodschappen doen? Ga met de fiets. Pak altijd zoveel mogelijk de fiets i.p.v. de auto.

  • Zorg voor zoveel mogelijk daglicht in huis. Doe je gordijnen open. Lichte raambekleding en kozijnen weerkaatsen het licht.

  • Ga bij het raam zitten op kantoor.

  • Lukt het echt niet voor jou om daglicht te zien, probeer dan een daglichtlamp.

15 keer bekeken0 reacties