Zoeken
  • Jorien Bouwmeester

Nuchter bewegen

Dit was mijn uitzicht vanmorgen 🤩 net na 7u, tijdens mijn rondje hardlopen. Een super fijn begin van de dag vind ik.

Een paar keer week ga ik voor het ontbijt bewegen/hardlopen.


Nuchter bewegen heeft heel veel gezondheidsvoordelen:


☀️ Het ondersteunt je immuunsysteem. Je maakt veel van het stofje lactoferrine aan als je nuchter sport. Lactoferrine beschermt je tegen virussen, bacteriën en schimmels.


☀️ Het verbetert je metabole flexibiliteit. Veel mensen zitten voortdurend in de suikerverbranding. Dit komt omdat suiker (koolhydraten) altijd voldoende aanwezig is, door het continu eten gedurende dag (tussendoortjes etc). Na de nacht is je suikervoorraad op waardoor je lichaam overschakelt naar vetverbranding. Als je dit regelmatig doet kan je lichaam makkelijker schakelen tussen de suiker- en vetverbranding. Dan kun je bijvoorbeeld prima een paar uur zonder eten. En heb je minder behoefte aan tussendoortjes/snacks.


☀️ Het verbetert je insulinegevoeligheid. Doordat je gevoeliger wordt voor insuline, heb je maar weinig insuline nodig om je bloedsuikerspiegel in balans te houden. Dit is positief. De lage insulinewaarden gedurende de dag zorgen er voor dat je lichaam beter in staat is om vet te verbranden. Dit komt omdat insuline ook zorgt voor de vetopslag. Hoge insulinewaarden blokkeren daarom de vetafbraak.

Daarnaast is insuline ontstekingsbevorderend.


Misschien vind je het een heel gek idee om met een lege maag te gaan bewegen en ben je bang dat je geen energie hebt of word je normaal duizelig of slap als je niet eerst wat eet.

Waarschijnlijk is je lichaam dan niet meer gewend om vet te verbranden. En functioneert het bijna alleen nog op suikerverbranding.


Onze voorouders hadden geen koelkast met voedselvoorraad, dus zij gingen altijd eerst op pad om eten te verzamelen.

Tegenwoordig eten we voor we bewegen, als we al bewegen. Terwijl je lichaam prima in staat is om nuchter te bewegen. Ons lichaam heeft enorm veel vetreserves.


Daarnaast, als je te snel na de maaltijd gaat bewegen, gaat dit ten koste van je spijsvertering. Terwijl je lichaam dan juist de belangrijke voedingstoffen moet opnemen.


Je kunt nuchter bewegen het beste langzaam opbouwen, zodat je lichaam er aan kan wennen. Dit kost wel 1 à 2 weken.

Bewegen kan ook gewoon een wandeling zijn.

23 keer bekeken0 reacties

Recente blogposts

Alles weergeven